úterý 31. srpna 2010

Nástěnka!? Jak ji využít?

Lino je vlastně taková elektronická nástěnka :-)
Jaké jsou její vlastnosti? Můžeme si vybrat její design, přidávat i obrázky, lístečky na nástěnku mohou přidávat všichni, lze si zobrazit poslední přidané lístečky.
A jak tuto nástěnku využít?
Do záhlaví nástěnky umístím otevřenou otázku (tedy otázku, na kterou neexistuje jedna přesná a správná odpověď). Každý žák potom přidá svůj lísteček s odpovědí.
Používám ji také při prvotním sbírání a následném třídění pojmů do myšlenkových map a a to často i tehdy pokud potom tvoříme myšlenkovou mapu v online aplikaci, protože přesouvat a třídit lístečky na nástěnce je jednodušší.
Další použití je opravdové vytvoření "nástěnky" s libovolným tématem. Mohou to být fotografie z nějaké akce, vlastní erb, nástěnka o významné osobě nebo události, nástěnka objasňující nějaký fyzikální zákon...
Jistě mnoho dalších možností ještě vymyslíte. :-)



sobota 28. srpna 2010

Youtube a jak ho využít.

Jak můžeme využít Youtube ve výuce? Mnoha způsoby.
- vyhledávat videa k výuce
- nahrát videa z různých akcí třídy
- vytvořit a nahrát výuková videa
- umístit zde návodná videa s postupem nějaké činnosti
- nechat žáky vytvořit video o své zálibě, o něčem, co je zajímá
- nechat žáky vytvořit výuková videa

pátek 27. srpna 2010

Testy a kvízy jinak...

Což takhle vyzkoušet testy jinak? Na Google dokumentech zvolte vytvořit nový a zvolte formulář. Zadejte otázky, zvolte jakého typu bude odpověď, případně napište možnosti. Dále zvolte šablonu vašeho formuláře a poté poskytněte žákům odkaz na tento formlář. Po vyplnění se odpovědi žáka zaznamenají do tabulky ve vašich dokumentech včetně času, kdy byl formulář vyplněn. Doporučuji jako první pole formuláře zadat jméno a to jako pole povinné. Jinak určitě nastane situce, kdy vám přijdou odpovědi, ale vůbec nebudete vědět, kdo je vyplnil :-).
Pokud své žáky naučíte tyto formuláře i vytvářet, mohou například v rámci opakování každý vytvořit svůj formulář a vzájemně si je vyplnit.

čtvrtek 26. srpna 2010

Nejen mapy...

Google mapy a Google Earth nemusí využívat jen učitelé zeměpisu.
Výborně je lze využít v informatice (třeba tvorba plánku, jak se dostat na nějaké místo), matematice (výpočet rozlohy území), fyzice (úlohy o pohybu), výuce jazyků (popis místa), přírodopisu (mapa s umístěním živočichů pro danou oblast typických), tělocviku (orientační závod), výtvarné výchově (což třeba zkusit tvorbu graffiti na nevzhledné šedivé zdi bez nebezpečí postihu), českém jazyce a dějepise (existuje ve vašem okolí nějaké historicky zajímavé místo, napište o něm na Wikipedii, zadejte zeměpisné souřadnice a v google mapách najdeme odkaz na Wikipedii). Uvedla jsem u každého předmětu jen jednu možnost. Ale jistě jich objevíte desítky.

úterý 24. srpna 2010

Převádíme formáty

Čas od času potřebuju převést soubor z jednoho formátu do druhého.
Dříve jsem používala Media convert, ale od té doby, kdy moji žáci začali používat Microsoft Office 2007 a jejich domácí úkoly byly často ve formátu docx, xlsx, pptx, musela jsem se poohlédnou po něčem novém, protože uvedený konvertor tyto formáty nepodporuje. Ale jak se řáká: Kdo hledá, ten najde :-). Proto, abyste nemuseli hledat také, vznikl teneto článek.
Velmi dobrý konvertor najdme na adrese
Zamzar.
Myslím si, že tato aplikace je tak jednoduchá, že ji zvládne každý, ale na druhou stranu, proč sem nepřidat odkaz na návod, jak soubor zkonvertovat, když už si někdo dal tu práci, že jej vytvořil :-). Návod On-line aplikace jsou samozřejmě vhodné v případě, že nechcete nebo z nějakého důvodu nemůžete (například množství počítačů na kterých pracujete) instalovat na počítač zvláštní programy.

Jinak je samozřejmě rychlejší varianta program na převod formátů. Pokud si chcete nainstalovat program, který převádí dokumenty z Office 2007 na Office 2003 najde jej třeba zde.

pondělí 23. srpna 2010

Upravujeme fotografie.

V minulém článku jsem psala o tom, kam umístit svoje fotografie. Dali jsme tedy fotografie na internet, ale tenhle obrázek je nakřivo, tady se na fotografii dostala něčí noha, tenhle snímek je tak tmavý, že nejde nic rozeznat. Co s tím?
Web je skvělé místo a má i teď řešení. Programy, které je třeba instalovat byly dříve jedinou možností. Protože se zde zabývám pouze těmi aplikacemi, které jsou tzv. free doporučuji programy GIMP a Photo filtre. Oba nabízejí úžasné možnosti úprav fotografií a směle mohou konkurovat mnoha placeným programům.
V současné době existuje i množství aplikací, které se nemusí instalovat a fungují on-line.
Online Web Photo Editor
Picnic
Fotoflexer
Splashup

a nejlepší na konec: Pixlr
Samozřejmě, že všechny tyto programy můžeme naučit používat i děti. Poslední z jmenovaných aplikací je v češtině.


Dříve nebo později...

Dříve nebo později dojdete k názoru, že by bylo dobré vystavit práce žáků, sdělit jim, co se bude dít, připomenout nějaký ten úkol, umístit někam poznámky z výuky a pracovní listy pro žáky, kteří chybí, atd, atd.
Pokud vás při tom napadne, že by bylo dobré toto vše umístit na webové stránky, jistě vás potěší, že v dnešní době existuje množství možností, jak si poměrně jednoduše tyto stránky zřídit.
Jednou z nejjednodušších možností je web vytvořený pomocí eStranek.Tato služba nabízí velmi příjemné uživatelské prostředí, množství moderních šablon a dostatek místa. Píši dostatek místa i když 200MB by bylo málo pro množství fotografií, ale toto lze velmi jednoduše obejít, využitím Galerie, o které jsem zde již psala. Takže fotografie nahrajeme na galerii a na naše stránky přidáme jen odkaz a například úvodní fotografii jako lákadlo.
Další možnosti pro zřízení webu:
Webnode
Webgarden
Google weby
Websnadno
NetStranky
Všechny tyto systémy pro tvorbu webovch stránek samozřejmě obsahují i vytvoření stránek zdarma.

neděle 22. srpna 2010

Proč používat IT technologie ve výuce?

Tohle by mohla být dostatečná odpověď. :-)

...co dodat? Možná slovy mých žáků: To je hustý!

sobota 21. srpna 2010

Grafické aplikace

V tomto článku se zaměřím na různé grafické programy a aplikace. Jejich využití je velmi široké a rozhodně se neomezuje jen na výtvarnou výchovu. Vhodných programů instalovaných na počítači je mnoho.
Ty jednoduché zvládnou i předškolní děti. Třeba Malování ve Windows. To ovšem neznamená, že by to byl program jen pro malé děti. To co někteří zvládnou pomocí toho nástroje je vskutku obdivuhodné. Podívejte se na ukázky:





   

Další programy jsou například Tuxpaint, GIMP, Paint.net nebo ArtRage.
Toto všechno jsou bitmapové editory. Pokud máte zájem o vektorový grafický nástroj, doporučuji dětmi oblíbené Zoner Callisto, které není moc finančně náročné nebo podobný freewareový program Inkscape.
Pokud dáváte přednost aplikacím pracujícím on-line. Je jejich nabídka také velmi bohatá.
Vyzkoušejte stránku obsahující odkazy na několik těchto aplikací na stránkách ZŠ Na Beránku.

"Kancelářské" programy

Někdy potřebujeme napsat jednoduchý text, jindy vytvořit tabulku nebo prezentaci. Jaké programy se nám pro jejich tvorbu nabízejí?
Samozřejmě všichni známe mnohokrát opěvovaný a mnohokrát zatracovaný Microsoft office. Tato sada programů je určitě velmi dobrým nástrojem se spoustou možností. Jeho nevýhodou je, že není zdarma. V tomto blogu se zabývám převážně technologiemi, které zdarma jsou. Co tedy může nahradit zmíněnou sadu programů? Jsou to OpenOffice. Jsou sice jednoudušší, ale věřte, že všechny běžně používané funkce v nich najdete. Může je mít opravdu každý, tedy i vaši žáci, aniž by kvůli tomu utratili nesmyslné částky.
Další, a v mém případě stále oblíbenější možností, je využítí Google dokumentů . Nenabízejí sice maximální množství různých funkcí, ale můžeme s nimi pracovat kdekoli, kde je připojení k internetu. K přístupu na Google dokumenty je nutný účet na Googlu, proto jsem radši, když žáci již mají vytvořený Gmail, jak jsem psala. Žáci nepotřebují do svého počítače instalovat žádný další program a pro jejich práci je uvedená sada postačující.
Navíc lze velmi přesně nastavit, kdo smí daný dokument upravovat, takže se nabízí možnost využití spolupráce mezi žáky. Například vytvoříme jednoduchý textový dokument s nějakou otázkou, ke které všichni žáci napíší svoji odpověď. V této aplikaci je ještě jedna "vychytávka", kterou jistě oceníme, a to je možnost zobrazení historie úprav. To pro případ, že by nějaký vtipálek chtěl například smazat spolužákovu správnou odpověď a nahradit ji nějakým nesmyslem.

pátek 20. srpna 2010

Fotogalerie

Pokud s žáky podnikáte nějaké zajímavé činnosti (a to určitě ano), dříve nebo později je při těchto činnostech začnete fotit. Takže kam potom s fotkami? Možností je samozřejmě hodně. Všechny možnosti můžeme rozdělit na dvě skupiny.
    První skupinu tvoří webové galerie, pro které potřebujete do svého počítače stáhnou aplikaci, pomocí níž fotografie na web nahráváte. Sem patří mnou dříve oblíbené Rajče nebo Picasa. Nutnost umístění aplikace do počítače je trochu omezující, například v případě, že zrovna nejste u svého počítače a přesto chcete fotografie umístit na web.
    Druhá skupina galerií funguje zcela "on-line". Vše, co potřebujete, je webový prohlížeč a samozřejmě vaše fotografie. Do této druhé skupiny patří třeba Galerie.cz. Používám ji nejen jako fotoalbum, ale i pro vystavení obrázků nakreslených dětmi.
Kromě fotografií z různých činností třídy a prací žáků, lze vytvářet s žáky i všelijaké sbírky fotografií na dané téma. Velká část žáků vlastní mobilní telefony vybavené fotoaparáty. Jejich využití ve výuce je snadné.
Jen tak pár nápadů:
přírodopis: vytvoření kolekce fotografií fauny a flory nějakého ekosystému
dějepis: kolekce zobrazující prvky architektury daného slohu
fyzika: sekvence průběhu fyzikálního pokusu
zeměpis: fotodokumentace zajímavého místa
český jazyk: různé zajímavé situace běžného života a jejich dramatizace
matematika: fotografie různých geometrických tvarů

Budu ráda, když další náměty na využití napíšete do komentářů. Neváhejte přidat i odkaz na vytvořenou galerii, která se stane inspirací pro ostatní.


čtvrtek 19. srpna 2010

E-mail



    Začneme třeba e-mailem. Jistě každý z učitelů v dnešní době e-mail používá. Nabízí se účty na seznam.cz, volny.cz, centrum.cz, školní účty nebo účty, které získáme například k webovým stránkám.
    Možností je velmi mnoho. Který účet si vybrat? Pokusím se zde podpořit jeden z nich, o kterém jsem přesvědčena, že je jeden z nejlepších.
Gmail. Neboli e-mail od Google.com. A proč je mým oblíbeným? Nabízí velké množství různých nastavení. Vzhled, složky, filtry, blokování spamu, vyhledávání, dostatek místa. Ale to najdeme i u ostatních účtů.
    Gmail ale nabízí více. Máte již nějaký e-mail? Nebo třeba i více různých emailů? Například osobní, pracovní atd? Vůbec se jich nemusíte vzdávat. Gmail umožňuje všechny tyto vaše účty soustředit vlastně do jediného. Po jednoduchém nastavení položky 'Účty a import' vám Gmail stáhne všechny zprávy z vašich ostatních účtů, které si zde přednastavíte. Přijdou vám tedy všechny zprávy do jediného místa. Ale to není všechno, můžete na tyto zprávy odpovědět ze stejné adresy, na jakou byla zpráva poslána aniž byste se na tento účet museli přihlásit.
    Gmail umožňuje i chatovat pomocí textu, hlasu i videa.
    Pokud je to pro vás stále ještě málo podívejte se na další možnosti.
    A ještě jedna výhoda Gmailu, pomocí tohoto účtu se lze přihlásit k mnoha dalším službám, které Google (a nejen Google) nabízí. Ale o těchto možnostech až někdy příště. Je jich opravdu hodně.