(Článek k e-learningovému kurzu RVP_VT21)
Všechno začíná prvním krokem. Když mám dělat něco nového, musím si najít dobrý důvod udělat první krok. Ale možná, že již hledání důvodu je vlastně ten první krok. Zkusme tedy hledat důvod proč začít měnit školu, svoji výuku, a proč při výuce více využívat informační technologie.
Důvodů je mnoho. Zmíním jen některé. V první řadě je to jistě neustálý nárůst informací. Takže těžko můžeme nasoukat do hlaviček našich žáků vše. Objem informací, které si mají pamatovat, bychom měli zmenšit a nahradit je dovednostmi jak s informacemi, které každý snadno získá pomocí internetu, nakládat. Jak je třídit, hodnotit a používat. A v tom nám právě mohou velmi pomoci informační technologie.
Mohou nám také pomoci mnohem lépe využívat osobnost našich žáků. Připravit žákům úkoly a výuku tak, aby využívala jimi preferovaný druh inteligence. Technologie mohou také pomoci přesunout výuku k vyšším úrovním bloomovy taxonomie. Jsou všudy přítomné a naši žáci vyrůstají obklopeni technologiemi, jejich používání je pro ně přirozené, a tak zcela samozřejmě očekávají, že je budou používat i při získávání dovedností ve škole.
Pomocí technologií lze mnohem lépe zvládnout výuku, která bude mnohem více individualizovaná, dovolí sledovat pokroky každého žáka a tím mu pomoci v hledání další cesty..
Nebo tím důvodem může být třeba video zmiňované na tomto blogu již dříve.
Nebojme se udělat první krok. Zjistíme, že na cestě nejsme sami. Mnoho podobně kráčejících kolegů najdeme na portálu rvp.cz, na sociálních sítích twitter nebo Google+.
Jedním z vašich kroků ke změně může být třeba sledování e-learningového kurzu Vzdělávací technologie pro 21.století. Tento článek vznikl jako reflexe materiálů z prvního týdne kurzu.
Protože součástí studia je i oslovení mého nejbližšího okolí, připravila jsem si krátký dotazníček pro své kolegy na naší škole. Budu ráda, když třeba dotazník také vyplníte.
Z grafu je patrné, že si všichni uvědomují nutnost používání technologií.
K tomu jako učitelé potřebujeme ke znalostem svého oboru a pedagogickým dovednostem přidat ještě dovednosti ovládání těchto technologií a jejich správného začleňování do výuky. Vzhledem k jejich neustálému vývoji nás čeká nikdy nekončící cesta. Cesta, na které ale nebudeme sami.
Možná nás také čekají klopýtnutí. Tento článek je první krok na mé cestě kurzem. A protože jsem na začátku a vůbec netuším, jak by měl vypadat, posuďte v komentářích, jestli jsem klopýtla, nebo zda se mi podařilo udělat první krůček.
Výsledek pěkný, ale ještě aby ti, co klepli na Ano, proto něco udělali i něco víc.
OdpovědětVymazatS počtem "mnoho" u učitelů na Twitteru či Google+ bych byla opatrná, co se týče těch českých. Nezkusíš dotazníček pro účastníky kurzu, jak využívají sociální sítě? ;)
Nemyslím si, že by proto něco udělali všichni, ale chtěla bych rozjet takové krátké instruktáže..něco jako dělají u Slávka...určitě se nechytnou všihni, ale pár rybek třeba ano a i to stojí za to.
OdpovědětVymazatA mnoho učitelů na Twitteru? Myslím, že pro někoho, kdo s Twittrem začne jich tam bude až dost. A proč by vlastně měli být jen čeští? Vždyť přece máme překladač.. :-)
Byl by to skvělý první krok, kdyby ovšem byl první. Jana Zárubová již o vzdělávacích technologiích bloguje víc než rok. A já o ní nevím! Je pro mě opravdu velmi milým překvapením.
OdpovědětVymazatA k tomu ta dokonale pochopená snaha o šíření našich myšlenek do svého okolí!