čtvrtek 27. října 2011

Matematika a Khan Academy

Khan Academy je projekt, který nabízí na svých stránkách zdarma výuková videa a interaktivní cvičení. Chci vás seznámit s tím, jak jej využíváme v matematice.
Používáme hlavně interaktivní cvičení. Na stránkách Khan Academy je najdete v části nazvané PRACTICE.
Po otevření stránky se vám hned objeví "pavouček" s jednotlivými cvičeními. Pavouček může žáky provést od základů matematiky až po matematiku vysokoškolskou. I když lze využít nejjednodušší cestu - spustit cvičení a začít procvičovat, doporučuji se nejprve se žáky zaregistrovat. Lze to provést přímou registrací nebo přes účty na Google nebo Faceboku. Teprve po zaregistrování totiž můžete plně využít  všechny možnosti, které tato cvičení nabízejí.
Když se žák přihlásí, jeho výsledky se uloží a při dalším přihlášení může pokračovat tam, kde skončil. Nejen ve stejném cvičení, ale dokonce na stejném příkladu, kde procvičování minule opustil. Po znovupřihlášení jsou splněná cvičení označená modře. Cvičení, která by měl nyní absolvovat, zeleně. Cvičení, která by si měl trochu zopakovat, oranžově a dosud nepoužitá cvičení šedě. Pro žáky je toto názorné zobrazení cvičení velmi přitažlivé a podporuje jejich učení. Dalším, pro žáky přitažlivým prvkem, je získávání odměny ve formě odznaků, čímž se řešení cvičení trochu přibližuje jejich oblíbeným počítačovým hrám. Také si mohou zobrazit různé druhy statistik.
A zde se zastavím u další velké výhody registrace. Pokud řeknete žákům, aby si vás v sekci COACH v oddíle Manage Coaches, přidali jako kouče, můžete jejich aktivity sledovat i vy. Máte potom k dispozici velké množství všelijakých statistik. Můžete sledovat práci třídy i jednotlivých žáků. Budete vědět, kdy procvičovali, kolik času procvičování věnovali, která cvičení mají hotová a dokonce třeba i kolik času jim zabral jednotlivý příklad. Toho lze velmi dobře využít při výuce.
Používám Khan Academy většinou tak, že zaregistrování a první seznámení uděláme ve škole. Další procvičování pak zadávám za  domácí úkol, protože mohu vzhledem ke statistikám velmi dobře sledovat, zda byl úkol splněn. Některým žákům se prostředí tak zalíbí, že jsou ochotni procvičovat i nad rámec zadávaných úkolů. Po větě typu: "Všimla jsem si, Honzo, že jsi na Khan Akademy včera procvičoval a že jsi dokonce zvládl to, co se teď teprve začínáme učit," se vždy ve statistikách objeví dost žáků, kteří si něco procvičí, ikdyž to nebylo za domácí úkol. A to je určitě přínosné. 
Dále zařazuji do hodin občas malé procvičení, protože při práci ve třídě na počítačích si všichni nejlépe uvědomí, jak jsou na tom v porovnání s ostatními.
Možná si říkáte, zda není problém s angličtinou. Je pravda, že slovní úlohy raději nechávám na řešení ve škole, kde si je společně přeložíme. Ale s ostatními si žáci snadno poradí pomocí předkladače. Takže se při matematických úlohách naučí i několik anglických slovíček. 
Často žáci používají i videa, umístěná na stránkách Khan Academy, přestože jsou v angličtině. Uvedené postupy jsou natolik názorné, že jim většinou rozumí i beze slov.
Pokud jste Khan Academy nepoužívali, doufám, že vás můj článek inspiruje alespoň k jejímu vyzkoušení.


5 komentářů:

  1. To je přesně ono! Myslím, že nic podobného o Khan Academy v češtině není. Všichni o ní ví a mluví, ale skoro nikdo ji nevyzkoušel s dětmi. Díky.
    PS. Ti "moji" se už můžou těšit. Hned po prázdninách se registrují.

    OdpovědětVymazat
  2. Nevím, jestli to bude Jitko tvoje deváťáky taky bavit, ale určitě jako procvičování a opakování je to dobré :-)

    OdpovědětVymazat
  3. O "bavení" tu vůbec nejde. Slavnost končí a začíná všední den :)

    OdpovědětVymazat
  4. už jsem o té Akademii slyšela, ale teprve po tvém článku jsem se zaregistrovala! A musím jen zvolat: "proč jsem tohle neznala před dokončení vš?" je to super a už se těším, až se žáci "dobrovolně" zaregistrují:)

    OdpovědětVymazat
  5. Dobrý den, od jakého ročníku Khan Academy ve škole používáte?
    Mně na tom vždycky přišel nejcennější ten Salmanův zápal, s kterým to vysvětluje - to se mi zdálo jako určující pro to, jestli to studenta bude bavit nebo ne. Pokud student pak nerozumí anglicky nebo si jen čte titulky, není to úplně ono.
    Vy mi ale tuhle představu trochu nabouráváte - skutečně to u vás funguje bez much?
    Ideální by bylo samozřejmě mít českou filiálku, už jen třeba kvůli některým mezinárodním nesrovnalostem ve způsobech zápisu, terminologii a podobně. Ale když jsem na něco takového narazil na webu vysoké školy báňské (odkaz níže), je to poměrně tristní právě kvůli chybějícímu entusiasmu přednášejícího v nahrávce.

    http://www.studopory.vsb.cz/studijnimaterialy/Sbirka_uloh/video/obsah.html

    OdpovědětVymazat