(Článek k e-learningovému kurzu RVP_VT21)
Vzhledem k neustálému nárůstu množství informací nemůže každý jedinec obsáhnout vše a tak v duchu konektivismu vytvářím kolem sebe svoje osobní vzdělávací prostředí (PLN). Neboli slovy pana Bořivoje Brdičky: Některé znalosti mám uloženy u svých přátel. Takže například neznalost angličtiny v případě, že se chci o konektivismu něco dovědět mohu částečně nahradit sledováním Spomocníka a hlavně pana Brdičky, který se ve svých článcích konektivismem zabývá. Samozřejmě, že pokud bych se chtěla dovědět všechny podrobnosti mohu se obrátit přímo ke zdroji, který lze najít na webu Stephena Downese.
Přemýšlím, co patří do mého PLN? Uvědomuji si, že už je to už strašně dávno, kdy jsem narazila na články Spomocníka. Tehdy ještě ani náznakem neexistoval portál rvp.cz, na kterém hledám materiály a sleduji diskuse nyní a na kterém má dnes i svoje místo zmiňovaný Spomocník.
Také jsem moc ráda, že jsem se, podobně jako píše Jitka Rambousková ve svém článku Týden pátý, mohla připojit ke skupině PEPOUŠů, učitelů, kteří jsou ochotni sdílet své nápady, zkušenosti, ale i starosti prostřednicvím blogů (např http://cojsemvyzkousela.posterous.com/), sociálních sítí, ale třeba i pomocí Google Wave na Pepošově vlnobití. Určitě doporučuji alespoň nahlédnout. Věřím, že zde najdete mnoho inspirace a zjistíte, že stojí za to, zahrnout je do svého PLN.
Mnoho dalších, česky píšících učitelů, jsem zatím nenalezla. Na sociálních sítích Twitter a Google+ sleduji i anglicky píšící autory. Další mám zařazeny ve svém Readeru (např. http://www.freetech4teachers.com, http://cyber-kap.blogspot.com, http://web20edu.com, http://teachpaperless.blogspot.com, http://edte.ch/blog Toma Barretta, kde mě zaujaly hlavně jeho Interesting Ways). Možná se divíte, že zahrnuji i anglicky píšící autory ač jsem v úvodu psala, že anglicky neumím. Skutečně neumím. Sledovat přednášku v angličtině nedokážu, ale přečíst si třeba článek o využití nějaké nové technologie není zase tak velký problém. Vždyť "některé znalosti mám uloženy u svých přátel" a nemusí to být vždy přátelé z masa a kostí. Takovým přítelem může být třeba i Google Translate. S jeho pomocí je možné textům porozumět.
Těším se, že budu třeba moci časem své osobní vzdělávací prostředí dále obohacovat hlavně o česky píšící autory.
U "Pepoušů", konkrétně na "Vlnění", jsem byl na návštěvě zatím jen jednou, ani tak ne z nedostatku zájmu jako spíš času. Přišel jsem v době, kdy již byla diskuse ukončena, přesto jsem s radostí několik svých komentářů přidal. Přišla mi zajímavá a podnětná. Stejně jako Jana zařazuji Pepoušovy aktivity do svého PLN.
OdpovědětVymazatMožná, že je prostě prvním krokem uvědomit si, že něco takového jako učitelé potřebujeme. Následujícím bude rozhlédnout si a uvědomit si, že vlastně každý kolem sebe máme kolegy a přátele, se kterými sdílíme své zkušenosti. A mezi ty další pak můžeme zařadit právě sdílení přes internet. Díky Jano za to, že jsi obohatila mou PLN.
OdpovědětVymazatInteresting Ways jsou skvělá věc se spoustou nápadů. Ale jak se šíří přes Twitter, tak o nich asi tady učitelé moc nevědí.
OdpovědětVymazatTeď nedávno jsem objevila český blog http://ictvyuka.blogspot.com/
"některé znalosti mám uloženy u svých přátel...Takovým přítelem může být třeba i Google Translate"
OdpovědětVymazatVáš přístup mě potěšil a povzbudil.
Díky za odkazy, budu sledovat tento blog a budu mít uloženou další spoustu znalostí :)- díky
OdpovědětVymazat